top of page

Reikia išmokti klysti greitai ir pigiai

Lietuvos startuolių asociacijos „Unicorns Lithuania“ vadovė Inga Langaitė ir jos požiūris į nesėkmes.

Inga Langaitė

Inga, tavo darbo patirtis labai plati ir apimanti ne vieną sektorių, gal gali įvardinti kaip skiriasi „leidimas klysti“ ir reakcija į klaidas NVO ir privačiame ar startuolių sektoriuje?


Jei kalbame apie visą verslo kultūrą Lietuvoje, manau, esame vis dar gana netolerantiški klaidoms, mėgstame labai greitai kritikuoti ir žmones, ir jų pasirinkimus. Tačiau startuolių ekosistemoje sprendimai priimami greitai, turime net posakį „Fail fast“ ir tikime, kad, norėdamas išbandyti verslo idėją, turi tai daryti greitai ir kuo mažesniais kaštais. Tai leidžia realiai įvertinti, ar ji šiandien rinkoje reikalinga, ar bus aktuali klientams. Lietuvos startuoliuose klaidos taip pat priimamos kaip natūrali verslo kūrimo dalis, o kartais net matomos kaip įrankis sukaupti patirtį. Jei klaidą pastebi, išanalizuoji ir padarai išvadas, tai reiškia, kad vėliau, darydamas tą patį veiksmą, tos klaidos jau nebekartosi. Būtent šis procesas padeda startuoliams greitai augti, bandyti skirtingus scenarijus, kol pavyksta rasti veikiantį. Startuolių sektoriuje taip pat labai palankiai žiūrima ir į visus, kurie bandė kurti savo verslą, vadinasi, į darbo rinką jie grįžta su unikalia patirtimi ir yra labai laukiami bei vertinami.


Inga, kas tau pačiai yra klaidos profesine ir asmenine prasme? Kaip jose išbūti?


Labai geras klausimas. Nežinau, ar tikrai moku klaidose išbūti. Esu labai savikritiška, dažnai kvestionuoju priimtus sprendimus, o, jei kas nevyksta taip, kaip buvo planuota, tuomet klausimus, visų pirma, užduodu sau. Pavyzdžiui, kuriame etape ir ką padariau ne taip. Tame procese išbūti tikrai nėra lengva, bet tai yra kelionė su itin vertingomis pamokomis. Esu įsitikinusi, kad klaidos augina gerokai stipriau nei sėkmė. Sėkme pasidžiaugi ir keliauji toliau, o su nesėkme realiai paaugi. Be to, pritariu požiūriui, kad, kuo daugiau darai, tuo daugiau ir klaidų pridarai, tad ir pati filosofiškai stengiuosi žiūrėti į klaidas. Pati jų darau nemažai, bet akcentuojuosi į tai, kokią patirtį įgyju.


Kalbant apie startuolius, kaip manai ar galėtumei patarti, kokios gi ten atsiranda klaidos, kurios kartojasi ne vienoje įmonėje? Gal dalinantis klaidomis su kitais pavyktų jų išvengti, ar vis tik manai, kad kiekviena įmonė turi nueiti savo unikalų kelią su savo klaidomis?


Yra sakančių, kad mes mokomės tik iš savo klaidų, bet aš manau, kad įmanoma mokytis ir iš svetimų. „Unicorns Lithuania“ asociacijoje organizuojame net atskirą renginių ciklą „Off The Record“, kurio principas – tik nariai tarpusavyje, labai atvirai ir taip, kaip neišgirsite jokiame konferencijos formate ar žiniasklaidoje, dalijasi savo patirtimis, tikromis, auginančiomis istorijomis. Pastarasis toks renginys rugsėjo pabaigoje man prilygo geram serialui – trys istorijos tarsi trys labai skirtingos serijos! Siekiame, kad sėkmingi startuoliai pasidalintų savo patirtimi, klaidomis ir pamokomis, o mažesni ar jaunesni startuoliai įsivertintų potencialias problemas ir tam tikrais sprendimais joms užkirstų kelią jau šiandien. Patirtis rodo, kad tai įmanoma.


Vienos dažnesnių startuolių klaidų pastebimos formuojant komandą ir ypač pritraukiant bei išlaikant svarbiausius jos narius. Startuolių verslo kelionė yra be galo intensyvi, tad labai natūralu, kad su pagrindiniais žmonėmis praleidžiama daug laiko, kartu patiriamas didelis stresas, nežinomybė ir neužtikrintumas, priimami svarbūs sprendimai. Tačiau vienas startuolio dažniausiai neišauginsi. Verslui augant, dalį sėkmės sudaro sprendimai, kaip sparčiai plečiantis komandai perduoti visiems pagrindines vertybes bei išlaikyti vidinę atmosferą. Kita pasikartojanti klaida, ypač būdinga ankstyvos stadijos startuoliams, nelankstumas, kai į idėją įsikabinama „ragais ir nagais“. Visiškai normalu, kad verslo kūrimo ir testavimo procese ar kalbantis su investuotojais bei potencialiais klientais pradinė idėja evoliucionuoja, o galbūt net būna radikaliai skirtinga. Natūralu „įsimylėti“ pradinę verslo idėją, tik tuomet labai sunku bus ją ir paleisti. Dar viena pasikartojanti klaida – dokumentacija, teisiniai dokumentai. Labai dažnai į šį aspektą nėra kreipiamas reikalingas dėmesys, bet, kilus bet kokiam konfliktui, būtent čia pražiūrėtos klaidos būna skaudžiausios, tai gali lemti ir įmonės bankrotą.


Inga, mini, kad startuoliai norintys įsitvirtinti rinkoje turi išmokti klysti greitai ir pigiai. Kas vis tik nutinka tiems, kurie klysta ilgai ir brangiai?


Sustoja augimas, ištinka įvairios krizės, verslas tiesiog žlunga. Analizei tinkamų pavydžių užsienyje ir Lietuvoje šiuo metu tikrai turime, nes girdime, kad artėja recesija, vis pranešama, kad didelių startuolių įmonės atleidžia darbuotojus. Tačiau turime suprasti, kad, žvelgiant iš verslo pusės, taip stengiamasi operatyviai reaguoti į situaciją ir imtis veiksmų, kurie padėtų išgyventi sunkų laikotarpį. Nors toks sprendimas yra sunkus ir skaudus kiekvienam verslo vadovui, ilguoju laikotarpiu įmonė greičiausiai vėl augs, plėsis ir priims naujus darbuotojus. Įdomu tai, kad dažniausiai atleidžiami startuolių darbuotojai nedaro karjeros pertraukų, labai greitai vėl įdarbinami kitų startuolių, kurie ieško trūkstamų talentų. Iššūkis vienam yra galimybė kitam, pavyzdžiui, pigiau pritraukti talentą ar pasiūlyti naują paslaugą, produktą. Taigi verslo pasaulyje kiekvienas fail‘as gali tapti galimybe.


 

Nori gauti Fail Nights naujienlaiškį tiesiai į savo pašto dėžutę? Prenumeruok jį čia:




bottom of page